17 września uruchomiona została pierwsza, najważniejsza część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Po raz pierwszy w powojennej historii Polski można swobodnie wpływać na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej i bez konieczności proszenia o zgodę Federacji Rosyjskiej.
Pierwszą jednostką śluzowaną na przekopie Mierzei Wiślanej był Zodiak II, flagowa jednostka służb morskich. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz państwowych.
– Zakończenie budowy i otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to wielkie zwycięstwo Polski. Rozumieją to wszyscy patrioci, którzy wiedzą co oznacza suwerenność – powiedział prezydent RP Andrzej Duda.
– Polska pokazuje swoją sprawczość. Ta inwestycja jest otwierana zdecydowanie za późno, ale to, że została ona przeprowadzona, napawa dumą i optymizmem. To stwarza perspektywę dla rozwoju. Było wiele osób, które zaangażowały się w przeprowadzenie tej inwestycji. To m.in. Jerzy Wilk, Leonard Krasulski. Bez nich by się to nie udało – powiedział prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński.
– Zostało zakończone wielkie zadanie. To zadanie zapoczątkował premier Jarosław Kaczyński w 2006 i 2007 r., jednak nie mogło ono zostać ukończone z powodu zmiany rządów. Dzisiaj ta droga wodna jest drogą symboliczną. Zrzucamy zależność od Rosji. Przed ziemią elbląską otwierają się nowe możliwości – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
– Wielkie projekty infrastrukturalne wymagają wielkiej wizji i odwagi. Za wizjami idą strategie i programy polityczne: nic się samo nie dzieje. Za konkretnymi decyzjami stoją konkretni ludzie: ludzie, którym nie brakuje determinacji do realizacji wielkich projektów. Polacy są narodem ambitnym i nie mają kompleksów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury podziękował Markowi Gróbarczykowi, wiceministrowi infrastruktury, a w przeszłości ministrowi gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, za przeprowadzenie tej inwestycji.
– Dziękuję także inżynierom, projektantom, operatorom maszyn, którzy zostawiają na budowach część swojego życia. Dotyczy to zarówno wielkich projektów, jak Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, Via Carpatia, Via Baltica, ale też mniejszych: tych toczących się w każdym powiecie naszego kraju – dodał A. Adamczyk.
Komendę do rozpoczęcia śluzowania wydali Marek Gróbarczyk i dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Obecnie trwają prace nad II i III etapem tej inwestycji. Od kwietnia 2021 r. modernizowany jest tor wodny rzeki Elbląg oraz budowany jest most obrotowy w Nowakowie, u ujścia rzeki. Natomiast w maju br. wyłoniony został wykonawca prac pogłębiarskich na Zalewie Wiślanym. Zakończenie całości inwestycji nastąpi w 2023 r.
Koszt realizacji całego trzyetapowego przedsięwzięcia to niespełna 2 mld zł.