Nowy most kolejowy w Krakowie usprawni podróże pociągiem w regionie

Gotowa jest konstrukcja drugiego mostu kolejowego przez Wisłę w Krakowie. W połowie roku pojadą nim pociągi. Dzięki przeprawie zwiększą się możliwości prowadzenia połączeń kolejowych w centrum Krakowa. PKP Polskie Linie Kolejowe SA budują w sumie trzy mosty kolejowe dla zwiększenia możliwości komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej. Inwestycja współfinansowana ze środków europejskich instrumentu CEF „Łącząc Europę”, zakończy się w połowie 2023 roku.

Środkowy most kolejowy nad Wisłą w Krakowie jest już złożony. Do końca czerwca na przeprawie zostaną ułożone tory i rozwieszona będzie sieć trakcyjna. Po przejściu niezbędnych odbiorów i testów obciążeniowych na konstrukcję wjadą pociągi. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Zwiększy to możliwości prowadzenia ruchu pociągów w całym regionie.

Nowy most ma 234 metry długości i 14 metrów szerokości. Składa się z trzech betonowych przęseł zwieńczonych stalowymi łukami. Najdłuższe z nich ma 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, po których pociągi dalekobieżne przejadą z prędkością do 100 km/h. Po obu jego stronach zlokalizowane będą przeprawy z torami dla pociągów aglomeracyjnych. Po pierwszej z nich już jeżdżą pociągi. Druga jest w budowie.

Nowe mosty kolejowe są niezbędne do uruchomienia dodatkowych torów kolejowych przez centrum Krakowa. Docelowo pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi pasażerskie pojadą po czterech torach. W mieście powstają nowe estakady kolejowe, a wiadukty są poszerzane. Warty przeszło 1 mld zł projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to największa unijna inwestycja transportowa w Krakowie.