Otwarcie Trasy Łagiewnickiej w Krakowie

W sobotę pierwsi kierowcy mogli przejechać Trasą Łagiewnicką. Inwestycja, której koszt całkowity to około 178 milionów złotych, powstała przy wsparciu Funduszy Unijnych z programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Dofinansowanie wyniosło 97,56 milionów złotych. W uroczystości otwarcia udział wziął minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Wyczekiwana przez mieszkańców i władze samorządowe inwestycja obejmuje dwie części: drogową i tramwajową. Trasa Łagiewnicka o długości 3,7 km otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. trzeciej obwodnicy Krakowa razem z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Na trasie tramwajowej, wzdłuż odcinka o łącznej długości 2,3 km, będą kursowały tramwaje trzech linii.

Dzięki Funduszom Europejskim i środkom krajowym zrealizowano kolejną, niezwykle potrzebną inwestycję. Dobra infrastruktura jest konieczna, aby Polska mogła się równomiernie rozwijać

– powiedział minister Grzegorz Puda.

Dofinansowanie unijne przekroczyło połowę wartości całego projektu. Sieć drogowa w Polsce jest coraz bardziej spójna, a możliwość szybkiego, bezpiecznego przemieszczania to wymierne korzyści dla mieszkańców i podróżujących . To ważna inwestycja zarówno dla samego miasta, jak i regionu ponieważ służy mieszkańcom i lokalnemu biznesowi

– dodał.

Przedsięwzięcie obejmujące część drogową inwestycji objęło budowę 3,7 km przedłużenia wewnętrznej obwodnicy Krakowa wraz z tunelami i innymi obiektami. Część tramwajowa  obejmowała budowę i przebudowę linii tramwajowej o łącznej długości 2,3 km, w tym, budowę linii tramwajowej wraz z siecią trakcyjną i systemami bezpieczeństwa, sterowania i zasilania oraz odwodnienia. Przebudowano też linię tramwajową wzdłuż ul. Zakopiańskiej na odcinku 0,6 km wraz z przebudową jezdni w ul. Zakopiańskiej,  pętlę tramwajową na os. Kurdwanów. Powstała również  nowa infrastruktura drogowa i techniczna wynikająca z budowy i przebudowy trasy tramwajowej.

 

Przykładowe  projekty transportu miejskiego dofinansowane z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na terenie Krakowa:

  • Budowa linii tramwajowej KST etap III (os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa) wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej,
  • Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
  • Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości miejskiej komunikacji zbiorowej w Krakowie
  • Zakup 50 autobusów elektrycznych zeroemisyjnych do obsługi systemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie,
  • Od idei do zmiany – Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej.