PKP Intercity kupi 20 nowych lokomotyw

2 marca 2023 r. spółka PKP Intercity podpisała umowę z nowosądeckim NEWAG-iem na zakup 20 lokomotyw elektrycznych. W ramach kontraktu za ponad 500 mln zł dostarczone zostaną lokomotywy Griffin, które uzupełnią tabor PKP Intercity.

 

– Dzisiejsza umowa jest kolejnym krokiem na rzecz rozwoju PKP Intercity i zwiększania komfortu podróży. W obecnych czasach dla rozwoju polskiej gospodarki niezwykle ważne są takie kontrakty. Ostatni odebrany w poprzednim zamówieniu z NEWAG-u pojazd, został oklejony grafiką promującą akcję „Kupuj świadomie – PRODUKT POLSKI”. Jak widać nie były to puste deklaracje czy działania wizerunkowe niepoparte czynami. PKP Intercity w rozwój taboru zainwestowało już 7,5 mld zł, a 99 proc. tej kwoty trafia do polskich producentów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wzmocnienie floty przewoźnika nowymi pojazdami pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie zasobów narodowego przewoźnika. Podpisany kontrakt jest częścią strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, dzięki której w perspektywie 2030 roku całość floty będzie nowa lub zmodernizowana. Nowoczesny tabor pozwoli na sprostanie systematycznie rosnącemu popytowi na przejazdy koleją.

Nowe pojazdy będą wykorzystywane w połączeniach krajowych. Poprowadzą wagony w relacjach do Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej Góry i Białegostoku.

W ramach przetargu zakupione zostaną lokomotywy jednosystemowe o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h. Pozwoli to na efektywniejsze wykorzystanie posiadanego przez przewoźnika parku wagonowego, który systematycznie powiększa się o nowe i zmodernizowane jednostki. Lokomotywy będą miały budowę modułową, a zasilane będą z sieci trakcyjnej 3 kV DC.

 Dziś podpisujemy kolejną umowę, która przybliży PKP Intercity do wyznaczonego w naszej strategii inwestycyjnej celu. Kolejne kontrakty stale powiększają nasz park taborowy i systematycznie wzmacniają możliwości operacyjne. Dwadzieścia nowych lokomotyw to możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń i większa niezawodność pojazdów w różnych warunkach pogodowych – mówił członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.

Bezpieczną eksploatację lokomotyw zapewni system bezpieczeństwa ETCS. Wyposażenie podnoszące poziom bezpieczeństwa lokomotyw obejmie również systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy system alarmowy. Lokomotywy będą posiadały także nadajniki GPS. Nowe jednostki wzmocnią możliwości operacyjne przewoźnika.

Harmonijna współpraca

Dwa lata temu zakończyły się odbiory 30 jednosystemowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych przez firmę NEWAG dla PKP Intercity. Pojazdy te rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi przewoźnika na terenie całego kraju. Wartość całego kontraktu wyniosła 551,4 mln zł, a NEWAG dostarczył wszystkie lokomotywy w ciągu zaledwie 11 miesięcy.

Dodatkowo w 2023 roku park taborowy przewoźnika wzmocnią pierwsze z 10 lokomotyw wielosystemowych nowosądeckiego producenta. Umowa została podpisana w październiku 2021 r., a PKP Intercity ma prawo rozszerzyć zamówienie do 15 pojazdów. Lokomotywy wielosystemowe pojadą z prędkością nawet 200 km/h, co pozwoli na efektywne wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych. Dodatkowo będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskich, lecz również europejskich sieciach kolejowych. Łączna kwota zakontraktowanych umów z firmą NEWAG wynosi ponad 1,3 mld zł.

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco przyspieszą, obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.