VII polsko-czeskie konsultacje międzyrządowe

3 czerwca 2022 r. w Pradze odbyły się VII polsko-czeskie konsultacje międzyrządowe, którym przewodniczyli premierzy Mateusz Morawiecki i Petr Fiala. W ramach podstolika ds. transportu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu Czech Martin Kupka omówili najważniejsze aspekty współpracy dwustronnej w dziedzinie transportu. Wśród poruszonych tematów znalazły się: projekt kolei dużych prędkości (KDPV4), budowa szlaku drogowego S3-D11, rozbudowa Odrzańskiej Drogi Wodnej i rozwój żeglugi śródlądowej.

 

Długoterminowym celem Polski i Czech jest budowa linii kolei dużych prędkości w relacjach Warszawa – Ostrawa – Brno – Bratysława – Budapeszt i Praga – Brno we współpracy z innymi krajami Grupy Wyszehradzkiej oraz linia Wrocław – Praga, która jest przedmiotem weryfikacji ekonomicznej na podstawie umowy obu stron, w opcji przebiegu trasy przez Hradec Králové. Obecnie trwają analizy określenia możliwych punktów przecięcia granicy PL-CZ na odcinku Katowice – Ostrawa.

– Projekt Kolei Dużych Prędkości jest jednym z elementów rozwoju całej infrastruktury transportowej w Polsce. Obecnie najistotniejsze jest określenie punktów przecięcia wspólnej granicy państwowej przez linie kolei dużych prędkości na odcinku Katowice – Ostrawa oraz Wrocław – Praga, a także zsynchronizowanie terminów planów budów tych linii po obu stronach granicy polsko-czeskiej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa szlaku, tj. drogi ekspresowej S3 po stronie polskiej i autostrady D11 po stronie czeskiej, łączącego porty Szczecin i Świnoujście z Pragą przez zachodnie regiony Polski, to obecnie najważniejsze wspólne zadanie drogowe. Po obu stronach granicy kontynuowane są prace budowlane. W Polsce ukończenie ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 zaplanowano na 2024 rok.

Ministrowie wyrazili zamiar odbycia wizyty terenowej odcinków przygranicznych tras S3-D11, by móc na miejscu dokładnie zapoznać się z aktualnym stanem prac budowlanych i przygotowawczych.

– Projekt ten jest kluczowy zarówno w dwustronnych relacjach, jak i dla całego regionu Europy Środkowej, gdyż w dogodny sposób łączy Czechy z polskimi portami morskimi Morza Bałtyckiego. Ten nowoczesny ciąg drogowy po wybudowaniu będzie dźwignią naszych gospodarek, dlatego tak konieczne i kluczowe jest ich ukończenie w najszybszym możliwym czasie. Podtrzymujemy wcześniejszą deklarację wsparcia działań celem maksymalnego przyśpieszenia budowy autostrady D11 po stronie czeskiej – dodał minister Andrzej Adamczyk.

Podczas podpisania memorandum o współpracy polsko-czeskiej w zakresie rozwoju połączeń Czech z polskimi portami morskimi minister Adamczyk powiedział, że przyczyni się ono do intensyfikacji wzajemnych obrotów handlowych oraz zacieśnienia współpracy w obszarze transportu, w tym w zakresie  wykorzystywania polskich portów morskich, które są do dyspozycji także dla czeskich kontrahentów.

– Polski rząd stawia za kluczowe inwestycje, które przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności polskich portów, aby mogły one zapewnić jeszcze lepszą ofertę dla swoich partnerów z państw Grupy Wyszehradzkiej, w tym Republiki Czeskiej. We wszystkich największych polskich portach morskich trwają inwestycje, które mają na celu zwiększenie ich potencjału przeładunkowego, a także rozszerzenie ich oferty rynkowej. Dzięki temu możliwe jest tworzenie efektywnych, niezawodnych i bardzo konkurencyjnych łańcuchów logistycznych dla praktycznie wszystkich typów ładunków – zaznaczył A. Adamczyk.

Przedstawiciele Polski i Czech wyrazili także zainteresowanie współpracą na rzecz budowy połączenia wodnego na odcinku Ostrawa – Kędzierzyn-Koźle. Kwestią integrującą podejmowane działania jest współpraca na rzecz poprawy żeglowności Odrzańskiej Drogi Wodnej i włączenia jej do transeuropejskiej sieci TEN-T (obecnie uwzględniony jest jedynie odcinek Odry: Szczecin i Świnoujście-Ognica).

Rozmowy dotyczyły także rosyjskiej agresji na Ukrainę.

Poprzednia, VI edycja polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych odbyła się 28 sierpnia 2019 roku w Warszawie.