Rada Ministrów przyjęła 28 czerwca 2022 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Nowe przepisy pozwolą na dostosowanie zasad funkcjonowania funduszu do bieżących potrzeb w zakresie dofinansowania samorządowej infrastruktury drogowej. Ma to na celu zapewnienie jej sprawniejszego rozwoju oraz pobudzenia rozwoju transportu intermodalnego. Chodzi m.in. o rozszerzenie zakresu finansowanych zadań o budowę, przebudowę i remont dróg dla pieszych i rowerów, dróg wojewódzkich czy infrastruktury służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych.
– Skala dotychczasowego zainteresowania pomocą rządu w modernizacji i budowie dróg lokalnych pokazała, jak bardzo potrzebne było wsparcie samorządów w realizacji ich zadań. Dzisiaj poszerzamy zakres wsparcia. Z dofinansowania rządowego będą mogły skorzystać samorządy realizujące przedsięwzięcia, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. W latach 2019-2022 rząd dofinansował ponad 12 tysięcy inwestycji na drogach lokalnych. To ponad 16,5 tys. kilometrów takich dróg – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Najważniejsze rozwiązania w ustawie o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg:
- Ze środków z funduszu będą mogły być realizowane przedsięwzięcia, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów. To m.in. budowa, przebudowa lub remont dróg dla pieszych, dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych obok obecnie już dofinansowywanych z funduszu przejść dla pieszych.
- Fundusz będzie wspierał nowy rodzaj zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w postaci budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury drogowej służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych oraz specjalnych stref ekonomicznych.
- Samorządy będą mogły otrzymywać dofinasowanie na budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich oraz na zadania dotyczące poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na tych drogach.
– Zwiększamy rządowe wsparcie na zadania zwiększające bezpieczeństwo na polskich drogach lokalnych. Jest to odpowiedź na postulaty samorządowców z całego kraju – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Nowelizacja ustawy przewiduje, że Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg przestanie być państwowym funduszem celowym, a stanie się rachunkiem bankowym prowadzonym przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach podobnych do tych, na jakich zorganizowany jest obecnie funkcjonujący Krajowy Fundusz Drogowy. Zmiana ta usprawni i uelastyczni przepływy finansowe Funduszu. Nowe rozwiązania przyczynią się do usprawnienia formuły zarządzania finansami RFRD poprzez uproszczenie procedury przygotowania planu finansowego, a tym samym zarządzania samym Funduszem.
Okres wsparcia inwestycji samorządowych z RFRD zostanie wydłużony do 1 stycznia 2031 r. Oznacza to, że Fundusz będzie funkcjonował przez dodatkowe 2 lata, dzięki czemu zostanie zrealizowanych więcej zadań na drogach lokalnych.
Projekt zawiera ponadto zmiany m.in. w ustawie o drogach publicznych i ustawie Prawo o ruchu drogowym, które ujednolicają nomenklaturę stosowaną w ustawach i innych przepisach techniczno-budowlanych dotyczących dróg. Zmiany w zakresie nomenklatury są skorelowane z nowym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych i razem wdrażają nowy system wymagań technicznych w drogownictwie. Przepisy te wejdą w życie z dniem 21 września 2022 r., tak jak nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych.