W niedzielę 11 czerwca 2023 r. wszedł w życie wakacyjny rozkład jazdy pociągów, który uwzględnia efekty modernizacji polskiej kolei. Wielomiliardowe inwestycje w infrastrukturę, tabor i nowoczesne rozwiązania technologiczne to w rezultacie krótsze podróże na wielu trasach, więcej miast z dostępem do kolei i coraz wyższy komfort podróżowania.
— Z roku na rok coraz wygodniej podróżujemy koleją w całym kraju. Pasażerowie zyskują dobre dojazdy do szkół i do pracy, udane podróże wakacyjne i weekendowe. Każda zrealizowana inwestycja kolejowa przyczynia się do rozwoju gospodarczego miast i regionów, przez które przebiegają trasy kolejowe. W nowym rozkładzie jazdy jest dodatkowych 58 przystanków, na których zatrzymają się pociągi — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Efekty kolejowych inwestycji w całej Polsce
Na Mazowszu po 29 latach powróciło połączenie Wieliszew – Zegrze. Mieszkańcy podwarszawskich miejscowości oprócz możliwości bezpośredniego dojazdu do stolicy skorzystają także z nowego przystanku Wieliszew Centrum i przebudowanej stacji Zegrze Południowe.
W północnej części woj. mazowieckiego, po 22 latach wracają pociągi z Ostrołęki do Chorzel. Pasażerowie skorzystają z 4 odbudowanych stacji: w Ostrołęce, Grabowie, Jastrząbce, Chorzelach oraz z 5 przebudowanych przystanków: Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka, Raszujka.
Na Dolnym Śląsku kolej wraca na trasę ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju. Otwarcie tej trasy zapewni dogodny i bezpieczny dojazd koleją do atrakcyjnych turystycznie terenów w rejonie Gór Sowich i Wałbrzyskich. Po ponad 20 latach znów wsiądziemy do pociągu z 5 przystanków: Bystrzyca Górna, Lubachów, Zagórze Śląskie, Jugowice i Jedlina-Zdrój. Dostęp do kolei zapewnią również dwa nowe: Burkatów i Jedlina-Zdrój Centrum. Ponadto, dzięki realizacji rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, mieszkańcy Dolnego Śląska będę mogli korzystać z przystanków Boguszów Gorce Dzikowiec oraz Świdnica Zawiszów.
W woj. śląskim oddany do użytku został nowy przystanek Koniecpol Centrum wraz z parkingiem. Wygodniej wsiadamy także z nowego peronu w Goczałkowicach-Zdroju.
W woj. małopolskim zakończyła się budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Dzięki inwestycji możliwy będzie sprawniejszy ruch kolejowy na trasie łączącej Małopolskę z woj. śląskim. Czas przejazdu między Krakowem a Bielskiem-Białą skróci się o ponad 10 minut.
Od 15 czerwca na trasę Tarnów – Muszyna powracają pociągi, a do Zakopanego od 22 czerwca wracają bezpośrednie połączenia kolejowe m.in. z Krakowa, Warszawy, Szczecina, Poznania i Gdyni. Wygodę w podróży zapewnią lepiej przygotowane dla pasażerów perony, w Szaflarach i Nowym Targu.
W woj. pomorskim od niedzieli znów jeździ pociąg na trasie Chojnice – Kościerzyna. Podróżni skorzystają z przebudowanych peronów na przystankach Męcikał, Żabno koło Chojnic, Lubnia, Dziemiany Kaszubskie, Kalisz Kaszubski i Brusy, które zostały zmodernizowane ze środków rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025.
W woj. warmińsko-mazurskim udostępniony został podróżnym nowy peron na stacji Ełk.
W Wielkopolsce na trasie Wolsztyn – Drzymałowo pasażerowie skorzystają z nowego przystanku Adamowo.
Składy jeżdżą już po nowym moście nad Pilicą w Tomaszowie Mazowieckim, który umożliwia lepsze przejazdy w centralnej Polsce m.in. na trasach Poznań – Kraków, Gdynia – Łódź – Kraków oraz Łódź – Drzewica.
Wraz z nowym rozkładem jazdy, dzięki zrealizowanym inwestycjom o ponad godzinę skróci się czas podróży pociągami relacji Szczecin Główny – Warszawa Gdańska, a czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy skróci się o nieco ponad pół godziny.
Wakacyjna korekta rozkładu jazdy pociągów będzie obowiązywała od 11 czerwca do 2 września 2023 r.
Nowa kolej w Krakowie
W Małopolsce, dzięki modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice poprawi się komfort i bezpieczeństwo podróży w całej aglomeracji. W obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, oficjalnie otwarto ostatni z trzech nowych mostów kolejowych przez Wisłę z torami aglomeracyjnymi. Przeprawa będzie służyć nie tylko podróżnym, ale także pieszym i rowerzystom. Wraz z otwarciem ponad 230 metrowych mostów uruchomione zostały nowe tory w centrum Krakowa na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Teraz pociągi mogą poruszać się czterema torami, co pozwoli rozdzielić ruch dalekobieżny i regionalny oraz prowadzić pociągi z większą prędkością.
— Otwieramy nowy rozdział szybkiego, efektywnego i bezpiecznego transportu kolejowego w Małopolsce. Dzięki pracom modernizacyjnym o wielobranżowym zakresie i wysokim stopniu złożoności linia kolejowa E30 spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewnia szybkie i punktualne połączenia, przyczyniając się do poprawy jakości życia mieszkańców i rozwoju gospodarczego regionu — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Oprócz nowych mostów nad Wisłą, w centrum Krakowa powstały także dwie estakady, które zastąpiły stary nasyp kolejowy dzielący miasto od połowy XIX wieku.
— Po 167 latach zlikwidowaliśmy przeszkodę, jaką stworzono w 1856 roku budując olbrzymi nasyp kolejowy. Tego nasypu już nie ma, w jego miejsce powstała znakomicie skonstruowana estakada, biegnąca w kierunku mostu na Wiśle. Symbolicznie łączymy więc Kraków po wschodniej i zachodniej części nasypu kolejowego, który już nie istnieje, ale także łączymy Kraków lewo i prawobrzeżny poprzez mosty i wraz z nimi kładkę pieszo-rowerową na Wiśle w układzie północ-południe — mówił szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej obejmowały przebudowę niemal 20 km torów między przystankiem Kraków Łobzów a podkrakowskim Podłężem. Dzięki inwestycji pasażerowie zyskali nowe i komfortowe przystanki Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Modernizacja linii średnicowej to znaczne ułatwienie komunikacji po Krakowie i Krakowskim Węźle Kolejowym.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF Łącząc Europę. Koszt inwestycji to ok. 1,2 mld zł.
Pociąg IC „Miechowita” przewiezie pasażerów z Krakowa do Piły
W nowym rozkładzie jazdy codziennie kursuje między Krakowem Głównym a Piłą Główną pociąg PKP IC „Miechowita”. Wyrusza ze stolicy Małopolski o 10:20. Po drodze zatrzymuje się w Miechowie, Częstochowie, Ostrowie Wielkopolskim i Poznaniu. W drugą stronę, z Piły wyrusza o 11:24, by po niecałych siedmiu godzinach przyjechać do Krakowa Głównego.
— Przywracamy rolę i znaczenie kolei w naszym kraju. Polacy widzą i doceniają postępujący rozwój połączeń kolejowych, o czym świadczą frekwencyjne rekordy. PKP Intercity świadcząc usługi przewozowe świadomie podejmuje się misji społecznej, m.in. przybliżając sylwetki wielkich rodaków. Kursujący pociąg między Krakowem a Piłą z przystankiem w Miechowie, będzie przypominać o nieco zapomnianej, jednak ważnej postaci w historii Polski, jaką był Maciej Miechowita — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
To właśnie w Miechowie urodził się Maciej Miechowita – znakomity lekarz i autor prac z zakresu medycyny, a także jeden z najwybitniejszych humanistów zajmujący się historią, geografią, astrologią i alchemią, rajca Krakowa i profesor Akademii Krakowskiej.
Krótsze podróże między Radomiem a Warszawą
Od 11 czerwca br. skróciły się podróże z Radomia do Warszawy. Na zmodernizowanej linii kolejowej pomiędzy tymi miastami podniesiona została prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h. Najszybszy pociąg PKP IC z Radomia do Warszawy Zachodniej przejeżdża dystans prawie 100 km w 54 minuty. To o 11 minut szybciej niż przed korektą.
— Linia radomska to jedna z najważniejszych linii w tym regionie. Dzięki szeroko zakrojonym działaniom inwestycyjnym dziś może być wizytówką Mazowsza. Większy dostęp do kolei zapewniają wyremontowane i nowe stacje i przystanki. Wdrożenie prędkości 160 km/h zapewnia sprawne i szybkie przejazdy do pracy, do szkoły i na wypoczynek. Kolej stała się bezkonkurencyjnym środkiem transportu między Warszawą a Radomiem — powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Podniesienie prędkości na linii kolejowej było możliwe dzięki przeprowadzonym inwestycjom, polegającym mi.in. na wymianie torów, dobudowie drugiego toru między Warką a Radomiem, modernizacji sieci trakcyjnej wraz z układem zasilania i wykonaniu nowego systemu sterowania ruchem kolejowym. Przebudowano także stację Radom Główny. Większą dostępność do kolei zapewniają przebudowane stacje i przystanki: Warszawa Okęcie, Warszawa Jeziorki, Warszawa Dawidy, Nowa Iwiczna, Piaseczno, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Południowy, Gośniewice, Sułkowice, Chynów, Krężel, Michalczew, Warka, Grabów, Strzyżyna, Dobieszyn, Kruszyna, Wola Bierwiecka i Lesiów.
W ramach modernizacji dobudowane zostały cztery nowe przystanki: Warka Miasto, Radom Stara Wola, Radom Gołębiów i Radom Północny. Wyposażono je w nowe wiaty, oświetlenie, nagłośnienie i gabloty informacyjne. Kolejarze zwiększyli bezpieczeństwo na linii za sprawą modernizacji mostu kolejowego w Warce i budowy dwóch bezkolizyjnych skrzyżowań przy ul. Lotników oraz w ciągu ul. Grójeckiej w północnej części tego miasta oraz nowego wiaduktu na ul. Energetyków w Radomiu.
Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych SA na trasie Radom – Warszawa, współfinansowane z unijnych środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, mają łączną wartość około 1,7 mld zł.
Dodatkowe przystanki w aglomeracji rzeszowskiej
Mieszkańcy Rzeszowa od niedzieli mogą wsiąść do pociągu na nowych przystankach: Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika, Rzeszów Staromieście i Rzeszów Pobitno. W ramach budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej lepszy dostęp do kolei zapewniają również nowe przystanki: Boguchwała Dolna, Głogów Małopolski Niwa, Kolbuszowa Górna. Nowe obiekty przystosowane są do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przygotowano wygrodzone dojścia i chodniki oraz system ścieżek dotykowych dla osób niewidomych i słabo widzących. Odpowiednia wysokość peronów ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort zapewniają także wiaty, ławki i jasne oświetlenie oraz tablice informacyjne i czytelne oznakowanie.
Dwie mijanki na linii z Rzeszowa do Kolbuszowej zapewniają sprawny ruch kolejowy na jednotorowej trasie. Pozwalają na mijanie się pociągów, co zwiększa przepustowość linii, a przewoźnicy mają warunki do uruchamiania dodatkowych połączeń. Jesienią stolica Podkarpacia zyska bezpośrednie połączenie z lotniskiem.
— Dzięki konsekwentnie realizowanym inwestycjom PKP PLK wzrasta znaczenie kolei na Podkarpaciu. Efekty prac, takie jak lepsza dostępność, komfort i bezpieczeństwo są już dostrzegalne i przekładają się na większe zainteresowanie podróżami pociągiem. Zmodernizowana stacja Rzeszów Główny zachęca do przejazdów regionalnych i dalekobieżnych. Kolejne przedsięwzięcia prowadzone w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej otwierają nowe możliwości komunikacyjne w regionie — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Inwestycja PKP PLK SA to budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej, realizowana w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej”. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne to nieco ponad 196 mln zł.
Modernizacja stacji Przemyśl Bakończyce
W Przemyślu, w ramach największego programu inwestycyjnego, PKP Intercity ogłosiło postępowanie o zamówienie publiczne na wybór wykonawcy modernizacji stacji postojowej Przemyśl Bakończyce. Wybór firmy, której powierzone zostanie zadanie, planowany jest w trzecim kwartale tego roku. Na Podkarpaciu do 2025 roku na stacji postojowej Przemyśl Bakończyce powstanie ekologiczna myjnia całoroczna oraz przebudowana zostanie bocznica kolejowa. Koszt tej inwestycji to ponad 380 mln zł.
Inwestycja zostanie podzielona na dwa zadania. Pierwsze z nich to budowa całorocznej ekologicznej myjni automatycznej, dzięki której możliwe będzie kompleksowe mycie taboru. Poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu, co zminimalizuje jego oddziaływanie na środowisko i usprawni pracę stacji Przemyśl Główny. Drugie zadanie obejmie przebudowę stacji postojowej Przemyśl Bakończyce. Nowoczesne zaplecze techniczne wpłynie na bardziej efektywne przygotowanie pociągów do trasy, a rozbudowa układu torowego pozwoli obsłużyć większą liczbę składów.
— Dla polskich kolejarzy najważniejszy jest pasażer. Udowadniają to swoją służbą każdego dnia. Aby jednak ta służba mogła być jeszcze bardziej efektywna, konieczne są nowe inwestycje i innowacyjne rozwiązania. Spółka PKP Intercity jest w trakcie realizacji największego w historii planu inwestycyjnego, który obejmuje nie tylko zakup nowoczesnych taborów, ale również projekty infrastrukturalne. Dzięki zmodernizowanym, przyjaznym środowisku stacjom postojowym możliwy będzie jeszcze wyższy poziom obsługi technicznej floty pociągów, która nieustannie się rozrasta. Przemyślane i konsekwentne działania PKP Intercity przybliżają nas do celu, jakim jest komfortowa, bezpieczna, przewidywalna, dostępna i ekologiczna kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
Modernizacja stacji postojowej w Przemyślu to duży krok w rozwoju oferty PKP Intercity dla Podkarpacia. Długofalowe plany spółki wyznaczają kształt siatki połączeń dla województwa do 2030 roku. Przewoźnik ma w planach uruchomienie dodatkowych par dziennych pociągów kategorii IC z Przemyśla i Rzeszowa w kierunku Krakowa i Wrocławia. Przez Kraków do Warszawy nadal ma kursować pociąg EIP obsługiwany przez skład Pendolino. Połączenie ze stolicą będą zapewniać także dodatkowe pary dziennych pociągów IC z Rzeszowa przez Lublin lub Radom.
Podobne inwestycje z sukcesem realizowane są na terenie całej Polski. Ekologiczne myjnie powstają również w Krakowie i we Wrocławiu, a niedawno podobny obiekt został otwarty w Warszawie.