W kwietniu 2022 r. minie rok od podpisania umowy na realizację drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ten etap inwestycji polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg, przebudowie kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także wykonaniu odcinka drogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.
Obecnie wykonawca drugiego etapu inwestycji realizuje roboty hydrotechniczne: pogrążanie ścianek szczelnych, roboty rozbiórkowe istniejących umocnień wraz z robotami podczyszczeniowymi i roboty mikropalowe. Rozpoczęto również roboty żelbetowe.
Na budowie znajduje się około 12 jednostek pływających – pontonów obsługiwanych pchaczami. Pogrążonych zostanie ponad 9,5 tys. grodzic oraz wykonanych ponad 4,5 tys. mikropali, o łącznej długości ponad 163 km.
Urząd Morski w Gdyni przygotowuje obecnie przetarg na realizację trzeciego etapu – pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Po zakończeniu całości nowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości 100 metrów, szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.